دستاوردهاي حكومت مهدوي عليه السلام

دستاوردهاي حكومت مهدوي عليه السلام

دستاوردهاي انقلاب عظيم امام مهدي (عليه السلام) با آن هدف واقعي و اصيل و همچنين برنامه‌هايي كه براساس تعاليم قرآن و سنت اهل‌بيت‌(عليهم السلام) تنظيم شده، بسيار چشمگير و قابل توجه است و در يك جمله بايد گفت دستاوردهاي حكومت امام مهدي (عليه السلام) پاسخ‌گوي تمام نيازهاي معنوي و مادي بشر است كه خداوند متعال در وجود انسان به امانت نهاده است.
1- عدالت فراگير
بزرگ‌ترين زخم پيكر جامعه‌ي بشري در طول تمامي قرون و اعصار گذشته، ظلم و ستم موجود در اجتماعات انساني بوده است. و انسان هميشه در آرزوي دست يافتن به عدالت و مساوات روز شماري كرده و رسيدن به دوران شكوفايي عدالت را به انتظار نشسته است.
نهايت اين انتظار، دوران سبز حكومت امام مهدي (عليه السلام) است. جالب است دانسته شود كه عدالت و دادگري از آشكارترين دستاوردهاي حکومت امام مهدي (عليه السلام) است، به گونه‌اي كه در بعضي دعاها به آن لقب گرفته‌اند:
«اللهُمَّ وَ صلِّ علی وَليِّ امْرِك القائِم المؤمل وَ العَدل المُنتَظر»؛1خداوندا! به وليّ امر خود درود فرست. همان كه قيام‌كننده‌ي آرماني و عدالتي که همگان انتظارش را مي‌کشند.»
از بررسي رواياتي که در زمينه‌ي ويژگي‌هاي حکومت جهاني امام مهدي (عليه السلام) وارد شده، چنين برمي‌آيد که در آن عصر، جهان با همه‌ي وسعتش در دايره‌ي حاکميت عدل مهدوي قرار گرفته و هيچ جاي جهان از حوزه‌ي نفوذ عدالت موعود خارج نمي‌ماند.
فراگيري عدالت و گسترش آن به حدّي است که امام صادق (عليه السلام) فرموده‌اند: 
«أمّا و اللهُ لَيدخلنَّ (القائم) عليهم عدلهُ جوفَ بُيوتَهُم کَما يدخُلُ الحرُّ و القَرُّ»2به خدا قسم، عدالت را در خانه‌هاي مردم خواهد برد آن‌چنان كه سرما و گرما به درون خانه‌ها نفوذ مي‌كند.»
2- رشد فكري و اخلاقي و ايماني
همه‌گير شدن عدالت در جامعه، به سبب تربيت صحيح افراد و رواج فرهنگ قرآن و عترت در جامعه است و در روايات ما به رشد فكري و اخلاقي و ايماني مردم در حاكميت امام مهدي (عليه السلام) تصريح شده است.
زنان نيز در آن دوران سعادت‌بار، در شناخت مباني دين به پايگاه بلندي مي‌رسند. همان‌طور که امام باقر (عليه السلام) مي‌فرمايند: 
«وَ تؤتونَ الحِکمَةَ في زمانِهِ حَتّي أنَّ المرأة لَتَقضي في بَيتِها بکتابِ الله تعالي و سُنَّةِ رسولِ الله 9»؛3«در زمان حکومت امام مهدي (عليه السلام) به همه‌ي مردم حکمت و علم بياموزند تا آن‌جا که زنان در خانه‌ها، با کتاب خدا و سنت پيامبر 9 قضاوت کنند.»
3- اتحاد و همدلي
بر اساس روايات، جمعيتي كه تحت حاكميت جهاني امام مهدي (عليه السلام) به سر مي‌برند، با هم متحد و صميمي خواهند بود و در زمان برپايي دولت مهدوي، جايي براي كينه و دشمني به يكديگر در دل‌هاي بندگان خدا نخواهد ماند.
امام صادق (عليه السلام) در وصف روزگار سبز مهدوي فرموده است: 
«و يؤلّف بَيْن قُلوُب مُخْتلفَه ...»؛4در آن ايام، خداوند وحدت و الفت بين قلوب پريشان و پراكنده برقرار مي‌كند.»
4- سلامت جسمي و رواني
در دولت كريمه‌ي مهدوي كه روزگار عدالت‌گستري و حكومت فضيلت‌ها و زيبايي‌هاست، بيماري‌هاي جسمي و رواني انسان از بين مي‌رود.
امام صادق (عليه السلام) در اين‌باره مي‌فرمايند: 
«هنگامي كه حضرت قائم (عليه السلام) قيام كند، خداوند بيماري‌ها را از مؤمنان دور مي‌کند و تندرستي را به آنان باز مي‌گرداند.»5
5- خير و بركت فراوان
در بهار دولت امام زمان (عليه السلام) همه جا سبز و خرم مي‌شود و نشاط و حيات مي‌يابد. آسمان مي‌بارد و زمين مي‌روياند و بركات الهي سرشار و بي‌شمار مي‌شود.
به فرموده‌ي امام صادق (عليه السلام): 
«... خداوند به سبب او (امام مهدي (عليه السلام)) بركات آسمان‌ها و زمين را جاري مي‌كند. (در ايام دولت او) آسمان مي بارد و زمين دانه مي‌دهد».6
6- ريشه كن شدن فقر
وقتي همه‌ي منابع زمين براي امام مهدي (عليه السلام) آشكار شود، و بركات آسمان و زمين بر مردم زمان او بي‌دريغ جريان يابد و اموال بيت المال مسلمين به عدالت تقسيم شود، جايي براي فقر و تهي‌دستي نمي‌ماند. 
امام باقر (عليه السلام) مي‌فرمايند: 
«... امام مهدي (عليه السلام) هر سال دو بار به مردم مي‌بخشد و در هرماه دو بار به آن‌ها روزي (و نياز زندگي) عطا مي‌كند و در اين كار به مساوات بين مردم عمل مي‌نمايد تا آن‌جا که به دليل بي‌نيازي مردم، هيچ نيازمندي به زكات پيدا نمي‌شود ...‍‍»7 
پيامبراكرم 9 در توصيف روزگار دولت مهدي (عليه السلام) فرموده‌اند: 
«... خداوند (روح) بي‌نيازي را در دل‌هاي بندگان قرار مي‌دهد.»8 
7- حاكميت اسلام و نابودي كفر
قرآن كريم در سه جا وعده داده است كه خداوند متعال دين مقدس اسلام را جهان‌گير خواهد كرد:
Gهُوَ الَّذي أرْسلَ رسوُله بِالهُدی وَ دِينِ الحَق لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدّينِ كُلِّه ...F؛9 او خدايي است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد تا آن دين را بر همه اديان پيروز گرداند ... .
و شكي نيست كه وعده‌ي خداوند محقق شدني و تخلف‌ناپذير است، چنان‌كه در قرآن آمده است: G... انَّ اللهَ لايُخْلِف المِيعادF10
ولي روشن است كه با وجود همه‌ي مجاهدت‌ها و تلاش‌هاي بي‌دريغ پيامبر 9 و اولياي خدا‌(عليهم السلام)، تاكنون چنين رويداد مباركي به وقوع نپيوسته است؛ بنابراين در سايه حاكميت آن وليّ پروردگار بانگ توحيد همه جا را فرا خواهد گرفت و اثري از شرك و كفر باقي نخواهد ماند.
امام باقر (عليه السلام) فرموده‌اند: 
«... هر آينه (در زمان امام مهدي (عليه السلام)) دين محمد صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم به هر جا كه شب مي‌رسد، خواهد رسيد و عالم‌گير خواهد شد به گونه‌اي كه بر سطح زمين اثري از شرك نخواهد ماند، همان‌گونه كه خداوند وعده کرده است.»11
8- امنيت عمومي
در حاكميت امام مهدي (عليه السلام) كه دوران فراگيري همه‌ي خوبي‌ها در همه‌ي عرصه‌هاي زندگي است، امنيت كه از بزرگ‌ترين نعمت‌هاي الهي و از عالي‌ترين آرزوهاي انسان است، به دست مي‌آيد.
امام علي (عليه السلام) فرمودند: 
«و بنا يدفع الله الزّمان الکَلِب ... و لو قد قامَ قائمنا لَذَهبتِ الشَحنأ من قلوبِ العِباد، و اصطَلحتِ السِّباع و البهائم حتّی تمشی المَرأةُ مِن العراقِ إلی الشّامِ ... علی رأسِها زينَتُها لا يهيجُها سَبعٌ و لا تَخافُه»؛12 «به دست ما و در حكومت ما روزگار سختي‌ها سپري مي‌شود ... و چون قائم ما قيام كند، كينه‌ها از دل‌ها بيرون رود و حيوانات نيز با هم سازگاري كنند. (در آن روزگار چنان محيط امني ايجاد شود) كه زن با همه‌ي زيب و زيور خود، از عراق تا شام برود ... و چيزي او را نترساند.»
9- گسترش دانش
در دوران حكومت حضرت مهدي (عليه السلام) اسرار علمي فراوان در علوم اسلامي و انساني آشكار مي‌شود و دانش بشري به گونه‌اي غيرقابل تصور توسعه مي‌يابد.
امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند: 
«العِلمُ سَبعَةٌ و عَشرونَ حرفاً فَجَميعُ ما جاءَت بِهِ الرُّسُل حرفان فَلم يعرِفُ النّاس حتّی اليوم غير الحرفَين، فإذا قامَ قائمَنا أخرَج الخمسَة وَ العَشرين حرفاً فَبَثَّها في النّاس، و ضَمَّ إليها الحرفين، حتّی يبُثَّها سَبعَةٌ و عَشرينَ حرفاً»؛13 «علم و دانش، بيست و هفت حرف است و همه‌ي آن‌چه پيامبران آورده‌اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف آشنايي ندارند. هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را آشکار کند و در ميان مردم گسترش دهد و آن دو حرف را نيز به آن‌ها بيفزايد و مجموع بيست و هفت حرف را منتشر کند.»
پي نوشت ها:
1. مفاتيح الجنان، دعاي افتتاح .
2. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 52، ص 362 .
3. نعمانی، غيبت، ص 239 .
4. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 548
5. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 364 .
6. طوسي، غيبت، ص 188 .
7. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 52، ص 390 .
8. همان، ج 51، ص 84 .
9. توبه (9)، 33، فتح (48)، 28، صف (61)، 9 .
10. آل عمران (3)، 9 .
11. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 55 .
12. صافی گلپايگانی، منتخب الاثر، ص 474 .
13. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 52، ص 326 .
منابع: 
تنهاراه