آیات مهدوی: آیه 37 سوره انعام

آیات مهدوی: آیه 37 سوره انعام


آیه 37 سوره انعام مشاهده آیه

وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
و کافران گفتند: چرا بر او معجزه‌ای از خدا فرو نیامد؟ بگو: خدا بر اینکه آیتی فرستد قادر است، و لیکن بیشتر آنان نمی‌دانند.

ابوجارود از امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که در تفسیر آیه ان الله قادر علی ان ینزل آیة ‹ انعام: 37› فرمود: خداوند در آخرالزمان نشانه هایی به تو نشان خواهد داد که از آن جمله است: دابة الارض، دجال ، نزول عیسی بن مریم علیه السلام و طلوع خورشید از مغرب .بحارالانوار، ج52 ،‌ ص 181، حدیث 4
نام تفسیر شرح تفسیر
تفسير اثنا عشري حضرت باقر عليه السّلام در اين آيه فرمود: زود است نشان داده شود شما را در آخر الزمان آياتى، از آن جمله دابة الارض كه مراد وجود امير المؤمنين عليه السّلام است، و ديگر دجال و نزول عيسى بن مريم و طلوع شمس از مغرب، مراد ظاهر شدن ولىّ عصر، امام زمان، قائم آل محمّد پسر امام حسن عسكرى عجل اللّه تعالى فرجه مى‏باشد كه از طرف مكه ظهور نمايد و دنيا را پر از عدل و داد فرمايد، بعد از آنكه از جور و كفر پر شده باشد. اللهم اجعلنا من انصاره.
تفسیر جامع در اخبار اهل بيت عليهم السلام روايت شد قوله تعالى: وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ اين آيه حكايت ميكند گفتار و سخنان بزرگان قريش را وقتى عاجز شدند از معارضه با پيغمبر اكرم در آنچه از قرآن آورده شروع كردند بياوه سرائى و سخنان بيهوده و گفتند چرا بر پيغمبر آياتى مانند عصاى موسى و ناقه صالح نازل نميشود؟ خداوند در جواب آنها فرمود در غير اين آيه آيا كفايت نميكند آنها را اين قرآنيكه بر تو نازل كرده ‏ايم و در اينجا فرمود بگو اى محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خدا قادر است كه آياتى بفرستد ولى وقتى آيات نازل شد و ايمان نياورديد هلاك ميشويد در كافى از ابى جارود روايت كرده گفت حضرت باقر عليه السّلام فرمود در آخر زمان خداوند آياتى از قبيل دابة الارض و خروج دجال و فرود آمدن عيسى بن مريم از آسمان و طلوع آفتاب از مغرب بمردم نشان خواهد داد.