صفات و ویژگیهای یاران امام زمان (عج)

صفات و ویژگیهای یاران امام زمان (عج)


يكي ديگر از زمينه‌ها و شرايط لازم براي تحقق ظهور، وجود ياوراني شايسته و لايق براي پشتيباني از قيام و انجام كارهاي حكومت جهاني است بديهي است وقتي انقلابي جهاني به وسيله رهبري آسماني روي مي‌دهد ياوراني متناسب با آن مي‌خواهد و اينگونه نيست كه هر كس ادّعاي ياوري كند بتواند در آن ميدان، حضور يابد.
در اين باره به جريان زير توجه كنيد: 
«يكي از شيعيان امام صادق(عليه السلام) به نام سهل بن حسن خراساني به آن حضرت مي‌گويد: 
چه چيز شما را بازداشته است از اينكه حق مسلّم خود (حكومت) را به دست بگيريد در حالي كه صدهزار شيعه ي پا در ركاب و شمشير زن در اختيار شماست؟ امام دستور مي‌دهند تا تنور آتشي فراهم شود و چون شعله‌هاي آتش بالا مي‌گيرد به سهل مي‌فرمايند: ‌اي خراساني برخيز و در تنور بنشين سهل كه گمان كرده است امام از او خشمگين شده، شروع به عذر خواهي مي‌كند و مي‌گويد: آقا مرا ببخشيد و به آتش شكنجه ام نكنيد!! امام مي‌فرمايد: از تو گذشتم.
در اين حال هارون مكّي از شيعيان راستين حضرت وارد مي‌شود و سلام مي‌كند. امام صادق(عليه السلام) به او پاسخ مي‌دهد و بدون هيچ مقدمه‌اي به او مي‌فرمايد: در درون تنور بنشين!
هارون مكّي بي درنگ و بدون هيچ پرسشي، اين كار را انجام مي‌دهد! امام صادق(عليه السلام) در همان حال با مرد خراساني گفتگو مي‌كند و درباره خراسان خبرهايي مي‌دهد چنانكه گويي خود شاهد آن بوده است و پس از مدّتي به سهل مي‌فرمايد: برخيز‌ اي خراساني و داخل تنور را نگاه كن! سهل برخاسته و داخل تنور را نگاه مي‌كند و هارون را مي‌بيند كه در ميان شعله‌هاي آتش چهار زانو نشسته است!
آنگاه امام(عليه السلام) از او مي‌پرسد: در خراسان، چند نفر مثل هارون مي‌شناسي؟! خراساني مي‌گويد: به خدا قسم، يك نفر هم اينگونه سراغ ندارم حضرت مي‌فرمايد: آگاه باش! ما در زماني كه پنج نفر ياور و پشتيبان پيدا نكنيم قيام نمي‌كنيم. ما بهتر مي‌دانيم كه كدام زمان، زمان قيام است!»1
بنابراين جا دارد صفات و ويژگي‌هاي ياوران امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را در آئينه روايات پيشوايان ديني مرور كنيم تا بدين وسيله جايگاه خود را شناخته و در پي رفع كمبودهاي خود باشيم.

معرفت و اطاعت

ياران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از شناخت عميق نسبت به خداوند و امام خود برخوردارند و با آگاهي كامل در ميدانِ حق حضور يافته‌اند.
امام علي(عليه السلام) درباره آنها فرموده است: 
«مرداني كه خدا را چنان كه شايسته است شناخته‌اند.»2
شناخت و اعتقاد آنان نسبت به امام نيز در ژرفاي وجودشان ريشه دوانيده و سراسر وجودشان را فرا گرفته است اين شناختي فراتر از دانستن نام و نشان و نسب امام است. معرفت به حق ولايت امام و جايگاه بلند او در مجموعه هستي است و اين همان معرفتي است كه آنها را سرشار از محبّت او كرده و مطيع و گوش به فرمان او قرار داده است؛ زيرا كه مي‌دانند سخن امام سخن خدا و اطاعت از او اطاعت از خداست.
پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) در توصيف آنها فرموده است: 
«آنها در اطاعت از امام خويش مي‌كوشند.»3

 عبادت و صلابت

ياوران مهدي در عبادت از پيشواي خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذكر شيرين حق سپري مي‌كنند امام صادق(عليه السلام) درباره آنها فرمود: 
«شب‌ها را با عبادت به صبح مي‌رسانند و روزها را با روزه به پايان مي‌برند4و در سخني ديگر فرمود: بر فراز اسب ها، خدا را تسبيح مي‌گويند.»5
و همين ذكر خداست كه از آنان مرداني آهنين ساخته است كه هيچ چيز صلابت و استواري آنها را در هم نمي‌شكند امام صادق(عليه السلام) فرمود: 
«آنان مرداني هستند كه گويا دل هايشان پاره‌هاي آهن است.»6

جان نثاري و شهادت طلبي

معرفت عميق ياران، نسبت به امام مهدي، دل‌هاي آن‌ها را مملوّ از عشق به امام مي‌كند بنابراين در ميدان رزم او را چون نگيني در ميان مي‌گيرند و جان خود را سپر بلاي او مي‌كنند.
امام صادق(عليه السلام) فرمود: 
«(ياران مهدي) در ميدان رزم در اطراف او مي‌چرخند و با جان خود از او محافظت مي‌كنند.»7
و نيز فرمود: 
«آنها آرزو مي‌كنند كه در راه خدا به شهادت برسند.»8 

شجاعت و دليري

ياران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مانند مولايشان افرادي شجاع و مرداني پولادين هستند امام علي(عليه السلام) در وصف آنها فرمود:

«همه آنها شيراني هستند كه از بيشه‌ها بيرون شده‌اند و اگر اراده كنند كوهها را از جا مي‌كنند.»9

 صبر و بردباري

بديهي است كه مبارزه عليه ظلم جهاني و برقراري حكومت عدل جهاني با رنج و مشقت‌هاي فراوان همراه است و ياوران امام در راه تحقق آرمان‌هاي جهاني امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مشكلات و ناگواريها را به جان مي‌خرند ولي از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را ناچيز مي‌شمارند.
امام علي(عليه السلام) فرمود:
«آنها گروهي هستند كه به خاطر صبر و بردباري در راه خدا، بر خداوند منّت نمي‌گذارند. و از اين كه جان خويش را تقديم آستان حضرت حق مي‌كنند، به خود نمي‌بالند و آن را بزرگ نمي‌شمارند.»10

اتّحاد و همدلي

امام علي(عليه السلام) در توصيف همدلي و اتحاد ياران امام چنين فرمود: 
«ايشان يكدل و هماهنگ هستند.»11
اين يكدلي به سبب آن است كه خودخواهي‌ها و خواسته‌هاي شخصي در وجود آنان نيست آنها با اعتقادي صحيح در زير يك پرچم و براي يك هدف، قيام مي‌كنند و اين خود يكي از عوامل پيروزي آنها بر جبهه مقابل مي‌باشد. 

 زهد و پارسايي

امام علي(عليه السلام) در وصف ياران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) فرمود: 
«او از يارانش بيعت مي‌گيرد كه طلا و نقره‌اي نيندوزند و گندم و جوي ذخيره نكنند.»12
آنان اهداف بلندي دارند و براي آرماني بزرگ برخاسته‌اند و مادّيات دنيا نبايد آنها را از اهداف و آرمان‌ها باز دارد. بنابراين آنها كه با ديدن زرق و برق دنيا، چشمهايشان خيره مي‌شود و دل هايشان مي‌لرزد در ميان ياوران ويژه امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) جايي ندارند.
آنچه گذشت بخشي از ويژگي‌هاي ياران امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بود و به جهت برخورداري از اين خصوصيات، در روايات از آنان به بزرگي ياد شده است و پيشوايان معصوم(عليهم السلام) زبان به ستايش و بزرگداشت آنان گشوده‌اند.
پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) در وصف آنان فرموده است: 
«اوُلئِكَ هُمْ خِيار الاُْمّةِ؛
آنان بهترين امت (من) هستند.»13
و در سخني ديگر امام علي(عليه السلام) فرموده است: 
«فَبِاَبي وَاُمّي مِنْ عِدّة قَليلَة اَسْمائُهُمْ فِي الاَْرضِ مَجْهُولَةٌ14
پدر و مادرم فداي گروه اندكي باد كه در زمين ناشناخته‌اند.»
البتّه ياوران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بر طبق لياقت و شايستگي‌ها در رده‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند و در روايات آمده است كه آن حضرت علاوه بر 313 نفر يار ويژه كه كادر اصلي قيام را تشكيل مي‌دهند، از لشكري 10 هزار نفري نيز برخوردار است و به علاوه خيل عظيم مؤمنان منتظر به ياري او خواهند شتافت.

پی نوشت ها

1.سفينة البحار، ج 8، ص 681.
2.منتخب الاثر، فصل 8، باب 1، ح 2، ص 611.
3.يوم الخلاص، ص 223.
4.يوم الخلاrص، ص 224.
5.بحارالانوار، ج 52، ص 308.
6.همان.
7.همان.
8.همان.
9.يوم الخلاص، ص 224.
10.يوم الخلاص، ص 224.
11.همان، ص 223.
12.منتخب الاثر، فصل 6، باب 11، ح 4، ص 581.
13.يوم الخلاص، ص 224.
14.معجم احاديث الامام المهدى، ج 3، ص 101.