آیات مهدوی : آیه 17 سوره حدید

آیات مهدوی : آیه 17 سوره حدید

آیه 17 سوره حدید(مشاهده آیه)

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
بدانید که خداست که زمین را پس از مرگ (خزان) زنده می‌گرداند. ما آیات و ادلّه (قدرت خود) را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار بندید.

نام تفسیر شرح تفسیر
تفسير شريف لاهيجي اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها يعنى بدانيد اينكه خداى تعالى زنده ميكند زمين را بوجود قائم بعد از موت آن و مراد از موت زمين كفر اهل زمين است «و فى كمال الدين و تمام النعمة عن ابى جعفر عليه السّلام فى قوله: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قال: يحييها اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها بكفر اهلها و الكافر ميت» و تفسير ظاهرى آيه اينست كه بدانيد اينكه خداى تعالى بقدرت كامله خود زنده ميكند و طراوت مى‏بخشد زمين را با نبات نباتات و اشجار بعد از موت زمين يعنى بعد از خشك شدن زمين قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ بتحقيق بيان كرديم دلايل و براهين ظاهره بر قدرت كامله خود را تا آنكه تعقل و تفكر نمائيد شما در آن آيات.
تفسیر نمونه بدانيد كه خداوند زمين را بعد از مرگ آن زنده مى‏كند" (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها). " ما آيات خود را در صحنه آفرينش و نيز در صحنه وحى براى شما تبيين كرديم شايد انديشه كنيد" (قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ). در حقيقت اين آيه هم اشاره‏اى است به زنده شدن زمينهاى مرده به وسيله باران، و هم زنده شدن دلهاى مرده به وسيله ذكر اللَّه و قرآن مجيد كه از آسمان وحى بر قلب پاك محمد ص نازل شده است و هر دو شايسته تدبر و تعقل است. و لذا در روايات اسلامى اشاره به هر دو شده است: در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود: العدل بعد الجور " منظور زنده شدن زمين به وسيله عدالت است بعد از آنكه با جور مرده باشد" . و در حديث ديگرى از امام باقر ع مى‏خوانيم كه در تفسير" اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها" فرمود: يحيى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، يعنى بموتها كفر اهلها، و الكافر ميت!: " خداوند زمين را به وسيله حضرت مهدى ع زنده مى‏كند بعد از آنكه مرده باشد، و منظور از مردن زمين كفر اهل آن است و كافر مرده است"! . ناگفته پيدا است كه اين تفسيرها در حقيقت بيان مصداقهاى روشن آيه است و هرگز مفهوم آيه را محدود نمى‏كند. در حديث ديگرى از امام كاظم ع آمده است: فان اللَّه يحيى القلوب الميتة بنور الحكمة كما يحيى الارض الميتة بوابل المطر: " خداوند دلهاى مرده را به نور حكمت زنده مى‏كند همانگونه كه زمينهاى مرده را به بارانهاى پربركت"