نکاتی کوتاه در دعای افتتاح

نکاتی کوتاه در دعای افتتاح

مسئلت کننده از خداوند، برای خود چه وظایفی در ظهور قائل است؟ 

دعوت کننده به اطاعت خداوند و رهبران به سوی راه خداوند در دولت کریمه " تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ "

ظهور چگونه توصیف شده است؟ 

خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‏اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى،و نفاق و اهلش را به وسيله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعتت،و رهبران به سوى راهت قرار دهى،و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى." اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ ."

" ه " در " خوفه " به چه کسی برمی گردد و منظور چیست؟ 

به امام زمان که از ناحیه ما میترسند زیرا ما برای ظهور حق آنگونه که باید آمادگی نداریم و حتی ممکن است عده ای تحمل ایشان را نداشته باشند و در صدد قتل برآیند. (نقل از کتاب ترجمه و شرح دعای افتتاح نوشته آیت الله محمد رضا مهدوی کنی)

خواننده دعا برای امام زمان ، از خداوند چه می خواهد؟ 

خدايا درود فرست بر ولى امرت،آن قائم آرزو شده،و دادگستر مورد انتظار، واو را در حمايت فرشتگان مقرّبت قرار ده،و به روح القدس تأييدش كن اى پروردگار جهانيان.خدايا او را دعوت‏كننده به كتابت،و قيام‏كننده به آئينت قرار ده،او را جانشين خود روى زمين گردان،چنان‏كه پاكان پيش از او را جانشين خويش‏ قرار دادى،دينى را كه برايش پسنديده‏اى به دست او پابرجا بدار،و ترسش را به امنيت بازگردان،تا با اخلاص كامل‏ تو را بپرستد. خدايا عزيزش بدار،و به ديگران توسط او عزّت بده و يارى‏اش كن.و به ديگران از سوى او يارى ده يارى‏اش ده‏ يارى پيروزمندانه و بر پيروزيش با پيروزى آسان،و از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. "اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ‏] بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا. اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْرا عَزِيزا وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحا يَسِيرا وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا "

 چرا در هنگام درخواست از خداوند انس و رغبت داریم نه ترس و هراس؟

 به علت رحمانیت و خطا پوشی خداوند " اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجَاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي وَ سَتْرَكَ عَلَى [عَنْ‏] قَبِيحِ عَمَلِي وَ حِلْمَكَ عَنْ كَثِيرِ [كَبِيرِ] جُرْمِي عِنْدَ مَا كَانَ مِنْ خَطَايَ [خَطَئِي‏] وَ عَمْدِي أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ الَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ وَ أَرَيْتَنِي مِنْ قُدْرَتِكَ وَ عَرَّفْتَنِي مِنْ إِجَابَتِكَ فَصِرْتُ أَدْعُوكَ آمِنا وَ أَسْأَلُكَ مُسْتَأْنِسا لا خَائِفا وَ لا وَجِلا

چگونه برای گناهانمان از درگاه خدا پوزش بطلبیم ؟ 

دعای افتتاح از دعاهای بسیار فخیم و گرانقدر است که شامل مطالب و موضوعات مختلف می شود .توجه به بعضی از نکات این دعا رازهای زندگی انسان و جامعه بشری را به خوبی بررسی و راه حلهای آن را برای ما آشکار می سازد . بسیاری ازما نمی دانیم چگونه از خداوند کریم درخواست عفو وبخشش کنیم وچگونه بهانه برای گناهمون بیاریم و شاید همین امر باعث ناامیدی و دوری ما از معبود یکتا می شود . در فرازی از دعای افتتاح این مطلب و نحوه مواجه با آن به زیبایی ترسیم شده است اللَّهُمَّ إنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَ نْبي، وَ تَجاوُزَكَ عَنْ خَطيئَتي، وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمي، وَ سِتْرَكَ عَلى قَبيحِ عَمَلي، وَ حِلْمَكَ عَنْ كَثيرِ جُرْمي عِنْدَ ما كانَ مِنْ خَطَأي وَ عَمْدي أطْمَعَني في أنْ أسْأ لَكَ ما لا أسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ؛ الَّذي رَزَقْتَني مِنْ رَحْمَتِكَ، وَ أرَيْتَني مِنْ قُدْرَتِكَ، وَ عَرَّفْتَني مِنْ إجابَتِكَ. فَصِرْتُ أدْعُوكَ آمِناً، وَ أسْأ لُكَ مُسْتَأْنِساً، لا خائِفاً وَ لا وَجِلاً، مُدِلًّا عَلَيْكَ فيما قَصَدْتُ فيهِ إلَيْكَ، فَإنْ أبْطَأ عَنّي عَتَبْتُ بِجَهْلي عَلَيْكَ، وَ لَعَلَّ الَّذي أبْطَأ عَنّي هُوَ خَيْرٌ لي لِعِلْمِكَ بِعاقِبَةِ الْأُمورِ. فَلَمْ أرَ مَوْلىً كَريماً أصْبَرَ عَلى عَبْدٍ لَئيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ. يا رَبِّ إنَّكَ تَدْعوني فَأُوَلِّي عَنْكَ، وَ تَتَحَبَّبُ إلَيَّ فَأتَبَغَّضُ إلَيْكَ، وَ تَتَوَدَّدُ إلَيَّ فَلا أقْبَلُ مِنْكَ. كَأ نَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ ! فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لي وَ الإْحْسانِ إلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجودِكَ وَ كَرَمِكَ. فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجاهِلَ وَجُدْ عَلَيْهِ بِفَضْلِ إحْسانِكَ، إنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ. خدایا همانا عفوت از گناهم و گذشتت از خطایم و چشم پوشیت از ستمکاریم و پرده پوشیت بر زشتی کردارم و بردباریت برگناه بسیارم که به اشتباه ویا عمد کرده ام مرا به طمع انداخت تا از تو چیزی بخواهم که سزاوار آن نیستم . آنچه از رحمتت روزیم گردانیدی و از قدرتت به من نمایاندی و از اجابت دعا به من شناساندی بر آنم کرد تا تو را در کمال امن و آرامش بخوانم و از تو درخواست کنم درحالیکه به تو انس دارم بدون بیم و هراس و باز بی پروا آنچه را خواهم از درگاهت درخواست کنم .حال اگرحاجتم دیر برآید از سر نادانی به تو اعتراض کنم در حالیکه شاید تاخیر دراجابت برایم بهتر باشد زیرا که تو به سر انجام کارها دانائی از این رو سروری بزرگوار از تو ندیدم که بر بنده ای فرومایه و زبون تا این اندازه شکیبا باشد . پروردگارا تو مرا میخوانی و من از تو رخ بر می تابم و تو بر من مهر می ورزی و من بر تو کینه و عناد می آورم و تو با من دوستی می کنی و من از تو نمی پذیرم گوئی این من هستم که بر تو منتی دارم نه تو بر من . ولی این همه سرکشی و گستاخی تو را از مهر به من و نیکی بر من و بزرگواری نسبت به من از روی بخشش و کرمت باز نداشت .پس بر این بنده نادانت رحم آور و به واسطه فزونی احسانت بر او ببخشای که همانا تو بخشنده ای بزرگوار هستی .

چرا نام دعا "افتتاح" است؟ 

 زیرا این دعا با حمد و ثنای الهی اینگونه آغاز می شود: "اللهم انی افتتح الثناء بحمدک..."بار خدایا من ثنای تو را با حمدت آغاز می کنم.

مضامین دعای افتتاح چیست؟

 این دعا دارای مضامین عالیه : الف.حمد و ثناءالهی و راز و نیاز عارفانه ب. صلوات و درود برمعصومین (ع) ج.انتظار فرج و شکایت از غیبت حضرت ولی عصر(عج) و کثرت دشمنان و قلت مومنان وآرزوی ظهور دولت کریمه و آمادگی برای جانفشانی و خدمت در آن دولت و در نهایت،دعا برای سلامتی و پیروزی مسلمانان.

 در دعای افتتاح ، ستایش خداوند با چه چیزی آغاز می شود؟ 

 با حمد الهی "اَللّهُمَّ اِنّى اَفْتَتِحُ الثَّنآءَ بِحَمْدِکَ" 

خداوند بنا به چه صفتی از صفات جلاله،راهنمایی کننده به راه راست می باشد؟

 لطف و احسان " أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ " : تو با احسانت راهنمایی کننده به راه درستی. 

 خواننده ی دعا به چه چیزی یقین دارد؟ 

 اَیْقَنْتُ اَنَّکَ اَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ فى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ وَ اَشَدُّ الْمُعاقِبینَ فى مَوْضِعِ النَّکالِ وَالنَّقِمَهِ وَ اَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرینَ فى مَوْضِعِ الْکِبْریآءِ وَالْعَظَمَهِ يقين دارم كه در جاى عفو و رحمت مهربان‏ترين مهربانانى. و در جايگاه مجازات و انتقام،سخت‏ترين كيفركننده‏اى،و در موضع بزرگ‏منشى‏ و عظمت بزرگ‏ترين جبّارى.

خداوند در مقام عفو و بخشش چگونه است؟ 

 مهربانترین مهربانان" اَرْحَمُ الرّاحِمینَ فى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ " 

 کیفردهندگی خداوند در چه مقامی است؟ 

 سخت ترین کیفرکنندگان " أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ " 

جباریت خداوند در چه موضعی می باشد؟

 بزرگترین جباران " أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ " 

 کدام عبارت می رساند که انسان اجازه درخواست از خدا را دارد؟

(با ذکر متن عربی) " اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ " خدايا در خواندنت،و در درخواست از حضرتت به من اذن دادى.

خواننده ی دعا با چه دلایلی از خداوند درخواست گذشت از لغزش دارد؟ 

 اى آمرزنده بيامرز لغزشم را،اى خداى من چه بسيار سختيهاى كه گره گشودى،و اندوهها كه برطرف كردى،و لغزشها كه آمرزيدى،و رحمت كه گستردى،و زنجير بلا كه باز كردى.